Ara
EL SANATLARI BÖLÜMÜ

Çay Bahane Sohbetleri 45: Günümüz Sanatında Anlam Karmaşası

17.10.2024 08:06

Çay Bahane Sohbetleri 45: Günümüz Sanatında Anlam Karmaşası

 

Muş Alparslan Üniversitesi tarafından düzenlenen ve geleneksel hâle gelen "Çay Bahane Sohbetleri" program serisinin 45’incisi, El Sanatları Bölümü Öğretim Görevlisi Dr. Abdulkadir Öznülüer’in "Günümüz Sanatında Anlam Karmaşası" başlıklı konuşmasıyla gerçekleştirildi.

Rektörümüz  Prof. Dr. Mustafa Alican’ın da katıldığı programda Dr. Öznülüer, konuşmasında sanat tarihi perspektifinden anlam karmaşasının gelişim süreçlerini ele alarak şu ifadelere yer verdi: 
“Sanat Tarihi, bizlere hazır nesne kavramının ortaya çıkışı, gelişimi ve kabul görmesinin belirli aşamalardan geçtiğini göstermektedir. Özellikle 20. yüzyılın ilk yarısında yaşanan savaşlar, bu kavramın doğuşunda kritik bir dönüm noktasıdır. Savaşların insanoğlu üzerinde bıraktığı derin izler, estetik değerlerin cazibesini neredeyse tamamen kaybetmesine neden olmuştur. 1. Dünya Savaşı'nın yarattığı tahribat yalnızca toplumsal yapı üzerinde değil, sanat dünyasında da köklü bir dönüşümü beraberinde getirmiştir. Sanat, çevresindeki gelişmelere kayıtsız kalmamış; çeşitli şekillerde, yöntemlerde ve malzemelerde bir değişim göstermiştir.”

Dr. Öznülüer, bu bağlamda Marcel Duchamp’ın sanat dünyasına kazandırdığı yenilikleri de vurguladı. Duchamp’ın sanatında öne çıkan "hazır nesne" kavramının, modern sanattan postmodern sanata geçiş sürecini hızlandıran temel unsurlardan biri olduğunu belirtti. Sanatçıların ruh hâlinin, bu dönüşümde belirleyici rol oynadığına dikkat çeken Dr. Öznülüer, "Sanatın, çevresel şartlara bağlı olarak sürekli değişim gösterdiği bir gerçektir. Lynton’un ‘Aslında sanat diye bir şey yoktur, sadece sanatçılar vardır’ ifadesi de bu durumu açık bir şekilde ortaya koymaktadır. Duchamp’ın katkıları sayesinde çağdaş sanat, filozofik bir zemine oturtulmuş ve bu yaklaşımla birçok sanat eseri üretilmiştir" dedi.